"Čím víc toho mám na talíři, tím víc toho zvládnu"
Jakou hudbu jsi začala poslouchat? Měli na tebe nějaký vliv rodiče?
Oba moji rodiče mají velké hudební nadání. Já osobně mám klasické hudební vzdělání a už jako malá jsem začala hrát na piano, flétnu a housle, takže se dá říct, že jako první jsem začala poslouchat klasickou hudbu. Se skládáním hudby pro piano jsem začala, když mi bylo něco kolem 9 nebo 10 let. Moji rodiče jsou super, dělat hudbu je tak nevděčná a nejistá práce, ale už od základní a střední školy, a pak i při bakalářském a magisterském studiu kompozice filmové hudby, mě v mém rozhodnutí podporovali. Jsem jim za to neskutečně vděčná.
Jak jsi objevila elektronickou hudbu?
Určitě díky svým starším sourozencům (jsem nejmladší). Nejdřív jsem jako většina v 90. letech poslouchala komerční elektronickou hudbu (Propellerheads, Chemical Brothers, Daft Punk atd.). Undergroundovou elektronickou hudbu jsem objevila v devatenácti letech během čtyřměsíčního pracovního pobytu ve Whistleru. Tehdy jsem většinu času trávila v klubu sledováním Marka Fariny, jak roztáčí vinyly na třech gramcích. Hrozně mě to fascinovalo. Hned jak jsem se vrátila domů, koupila jsem si gramce, za dva týdny měla první hraní a od té doby hraju pořád.
Jde ti spíš o mejdan nebo se považuješ hlavně za hudebního freaka?
Nemůžu platit oboje? Věnovat se vážně muzice vyžaduje usilovnou práci a oddanost, je to svým způsobem zásek. Ale rozhodně si party umím pořádně užít. Hodně času trávím ve studiu, takže po práci ráda vypadnu ven, potkávám lidi a nechávám se inspirovat.
Sama děláš hudbu k filmům a televizním pořadům, hraješ a k tomu učíš surfování. Jak to všechno zvládáš?
No taky jsem dost vytížená! Moji sousedi v Sydney si ze mě dělají srandu, protože vždycky, když mě vidí, tak někam spěchám, mluvím hrozně rychle a vypadám vystresovaně. Ale vyhovuje mi to tak – čím víc toho mám na talíři, tím víc toho zvládnu. Jsem ráda, když mám pořád co dělat!
Ví se o tobě, že jsi pořád věrná vinylu. Už jen málo australských djs hraje z desek a podobná situace je samozřejmě i v Praze.
Proč jsi nezanevřela na vinyl a proč si myslíš, že mladí djs dnes raději stahují mp3?
Hodně muziky, která se mi líbí, vychází jen na vinylu, což je super. Jenže dnes už můžu z vinylů hrát jen v několika klubech, málokdy, když hraju v zahraničí a už vůbec ne na festivalech. Nejvíc mě ale hraní naplňuje v okamžicích, kdy mám možnost hrát z desek z velkého systému a lidi se baví. Co se týče stahování mp3, vůbec s tím nesouhlasím. Chápu, že lidi chtějí mít přístup k těžce dostupným/promo/nevydaným trackům, ale dost mě štve, když si někdo zadarmo stahuje hudbu, kterou si bez problémů může koupit, a to jenom proto, že nechce platit. A djs, kteří si myslí, že hrát v klubech z mp3 stačí, mají asi něco s ušima!
Theo Parish řekl, že je to jen otázka lenosti mladé generace. Myslíš si to taky?
Nevím, v jakém kontextu to Theo řekl a nejsem si jistá, jestli bych použila slovo lenost. Osobně pro mě hledání hudby online doprovází vždy určité zklamání, protože se člověk v tom množství jen těžko orientuje narozdíl od prohrabávání se deskami v regálech vinyl shopů. Vždycky, když se na internetu dostanu k platbě, mám takový divný pocit, že mi něco uniklo. A ten pocit mě štve! Myslím si, že djs, kteří se při nakupování tracků řídí komentáři na blozích nebo playlistem někoho slavného, jsou líní, ano, ale stavět proti sobě nakupování online a nakupování ve vinyl shopech, to nejde. Je to něco uplně jiného.
Za pár týdnů se stěhuješ do Evropy. Můžu se zeptat proč? Kam konkrétně máš namířeno a na jak dlouho? A plánuješ si s sebou vzít všechny svoje desky?
Nejdřív mám namířeno do Berlína. Chci prostě změnit prostředí, potkat nové lidi, hrát na nových parties a samozřejmě dál skládat hudbu. Z Austrálie se stalo nehorázně drahé místo pro život a umělci (včetně mě) většinu času tvrdě dřou, aby pokryli neuvěřitelně vysoké náklady na život. Za posledních pár let jsem udělala spoustu hudby, kterou ale musím ještě dokončit a hlavně vydat. A tahle cesta mi snad dá prostor to všechno dohnat. A neberu si s sebou jedinou desku! Je mi to sice líto, ale svých 23 povolených kilogramů zabere oblečení a vybavení do studia. Takže to vypadá, že budu zatím hrát z CD… Než se tam usadím a začnu zase kupovat desky.
Řekni nám něco o scéně v Sydney a Melbourne. Ještě pořád tě inspiruje? Hrála jsi více méně ve všech vyhlášených klubech po celé Austrálii. Jaké párty a kluby stojí za to navštívit?
Momentálně se v Austrálii děje tolik zajímavých věcí. Sydney má dva úžasné nové kluby (Spice Cellar a One22), které se oba zaměřují na undergroundovou elektronickou hudbu, a taky opravdu dlouhou tradici outdoor parties pod širým nebem – SASH a Bare Essentials, to jsou mejdany na střeše. Je tam taky spousta opravdu skvělých místních djs. Melbourne procházelo v tomhle ohledu jistou krizí, protože scénu ovládali lidé, kterým nešlo o hudbu ani o umělce, kteří je vlastně živili. Ale dnes se situace mění a Melbourne je oficiálně zase v kurzu! Za zmínku rozhodně stojí party Out of Focus a Sound of Thought, Haul Music a Animals Dancing. Několik skvělých místních producentů, tradice outdoorových festivalů a klub Killing Time tvoří dohromady fantastickou hudební platformu.
A co tvoje vlastní produkce? Ten tvůj remix pro Haul Music je fakt skvělý a měl velký ohlas. Co dalšího plánuješ?
Moc děkuju. Byl to můj první houseový počin – vím, že není dokonalý, ale jsem na něj pořád dost hrdá. Haul Music je asi nejlepší label v zemi a kluci, kteří ho mají, jsou mí dobří kamarádi. A co dál? Zařídit si v Berlíně nové studio a mít zase hodně práce.
A co očekáváš od Prahy? Byla jsi tu vlastně už někdy?
Byla jsem v Praze asi před šesti lety – pořád pršelo, takže jsem skončila na nějakém manga festivalu a koukala na filmy s titulky v pěti různých jazycích a pila u toho vaše výborné pivo. Odnesla jsem si z téhle cesty zjištění, že manga asi nebude můj šálek kávy, ale že Praha je fakt krásné město. Moc se těším, až se k vám zase podívám, konečně pořádně poznám místní scénu a přivezu vám ochutnávku toho, jak to vypadá u nás v Austrálii. Takže doufám, že se brzy uvidíme!
Rozhovor pro vás pořídili BEEF Records. Na Claire Morgan se můžete těšit na baru Chapeau rouge již tento pátek, 25.5., v rámci Clash!