CHAPEAU ROUGE

MENU

Rozhovor s Arthurem Keenem


Narodil ses v Polsku, ale od roku 2001 žiješ v Londýně. Co tě přimělo k takové velké změně?

Ahoj. Tak hlavně jsem byl zvědavej a taky trochu znuděnej. Pocházím z malého města u Baltského moře, který je skvělý v létě 3 - 4 měsíce, ale jinak totálně mrtvý. Samozřejmě v Londýně je party sezona celých 12 měsíců :)

Bylo těžký se v Londýně prosadit? Jak ses k hraní vlastně dostal?


Poněvadž jsem vyrůstal blízko německých hranic, tak jsem byl dost ovlivněni jejich elektronickou scénou. Hlavně trancem v té době. Už v té době jsem chtěl být dj, ale když jsem zjistil, kolik by mě nový technics stály, tak nadšení celkem rychle pominulo. Nicméně jsem vyrazil do Londýna, kde jsem začal pracovat. Po pár měsících jsem našetřil na mixák, gramce a začal kupovat první desky. Moje vůbec první vystoupení bylo v klubu Euphoria. Tak to všechno začalo.

A kdy přišlo hraní pro Republic Artists?

Já sem organizoval z mýma dvěma kámošema Chrisem a Mariem akce, který se jmenovali Poison. Přes kluky jsem potkal Tomáše (Tomasuchy aka Thomas Tesla), kterej v tý době začínal Republic Artists. Měli jsme podobný vize, protože jsme spojily síly, mohly jsme dělat velký kluby s velkou produkcí. Good times. Všechno šlo skvěle do tý doby, než Chris a Mario začali mít nějaký šílený nápady, jako rodina, děti atd. Já jsem v tý době už dělal dost věcí ve studiu a organizování akcí bylo pro mě čím dál tím víc časově náročnější. Takže jsme nakonec Poison rozpustili. Pár měsíců nato za mnou Tomáš přišel a nabídnul mi residenci v jejich sílený partě J.

Když si začal s hranim, hrál jsi Hard House a Hard Dance. Kde nastal zlom a z hard house dje se stal techno dj? V nejnovější produkci můžeme slyšet i prvky minimalu a deep house?

Bylo mi 21 let, hard house, hard trance scéna byla v UK na vrcholu. Tím sem byl ovlivněnej úplně na začátku a to jsem taky hrál. Tyhle léta byli šíleny. Party 3 - 4 dny v kuse. Proste Sex, Drugs and Hard House 150bpm. Hahahaha. Ale nešlo to dělat do nekonečna. Abych byl upřímnej, už jsem byl s toho soundu celkem unavenej a hledal jsem něco novýho. Taky při tolika možnostech, co teď jsou, jsem zkoušel jiný techniky mixování a nový vybavení. Zjistil jsem, ze mi víc vyhovuje hrát s nižším bpm, tracky, který jsou více prázdný, kde můžeš být kreativni a vkládat vlastní samply, accapelly nebo smyčky. Ale to byl asi vývoj většiny dj’s naší generace.



Poslední 3 roky výhradně patří práci ve studiu a rozvíjení tvého osobitého zvuku. Tvojí produkci můžem najít v dj’ských taškách nejednoho dje. Jaký vybavení nebo programy používáš?


Pořád hledám ten svůj zvuk, dělám dost experimentů. Tohle zabere několik let, ne-li celej život. Nepatřím k těm producentům, co následujou trendy nebo co je momentálně in. Když sem dodělal sérii tracku Arabica, Element A a The Door, tak se mě lidi ptali, co to je za styl, jestli techno, tech house nebo electronica a já jsem řek, že nevím, ale že to je originál od začátku až do konce. K tý technice/ softwaru. Používám Abelon, když dávám track do kupy a Logic k finální úpravě. Různý plug ins a analogy, když tvořím jednotlivý zvuky. Apogee Rosetta 800 je srdce mého studia, převážně ji používám ke konverzi zvuku digital => analog, analog => digital.

Hraješ taky live. Jaký je rozdíl mezi klasickým djingem a hraním live? Příprava, vybavení?

Hraní live je úplně jinej svět. Normální hraní je zábava a máš více času na komunikaci s publikem. Na hraní live je nejlepší, že nejsi omezenej trackama, který už jsou hotový, ale že si v podstatě svůj track tvoříš během hraní. Ty si sám určuješ, kdy příjde ten a ten zvuk na řadu, nebo kdy ho stáhneš zpět. Je to svět bez hranic. Pro producenta – dje, není nic lepšího než hrát svůj sound live a vidět lidi s pozitivní reakcí.

Samozřejmě, příprava na live PA zabere týdny a měsíce. Když chceš vystupovat 2-3 hodiny live a má to opravdu k něčemu vypadat, tak ta příprava může trvat i roky. K hraní live používám Xone 4D, Chaos Pad, i-pad, Ableton live, efx 1000, Virus Ti, Radias, Akai apc 40. Někdy vocal processor. Příprava a vybavení na live záleží na tom kam jedu (jak daleko). Taky na to všechno potřebuju na stage celkem dost místa.

Kde bereš inspiraci, co děláš, když tě zrovna nic ve studiu nenapadá?


Když se mi líbí nějakej zvuk, tak mě třeba napadne, že by to šlo dohromady s nějakým jiným zvukem, co mám už třeba uloženej na hard discu. V postatě následuju svoji intuici. Nápady, kam by to mělo směřovat dál, už pak přijdou sami. Jenom to chce rozkřesat tu první jiskřičku. Vydávám pod třemi různými alies. Arthur Keen vždycky bude víc experimentální, to mě baví nejvíc. Když nemám žádný nápady, tak vypadnu na čas ze studia a dělám úplně jiný věci. Studio je jako magnet, takže jsem tam za pár dní zpět s jasnou hlavou.

Na čem momentálně pracuješ a co se děje v nejbližší budoucnosti?

Dodělal jsem pár bootlegs pro vlastní potřebu. Dělám 2 tracky pro album, instrumentál a jeden pomalej ambient. Začínám techno track, kterej bych, po zvukový stránce, přirovnal k The Door. Ten bude pravděpodobně vydanej na připravovaným labelu Republic Artists. Samozřejmě těch rozdělanej věcí je víc. Ta nejbližší budoucnost je samozřejmě akce v Praze.

Co más připravený pro lidi co příjdou do Chapeau Rouge v sobotu 26. listopadu? Co bys jim vzkázal?

Věrím, že jedeme někam, kde můžem bez limitu předvést co dovedem, pro lidi co chtěj slyšet něco jiného než komerční s...t. Hrajem co nás baví, a lidi to buď příjmou nebo ne. Jestli nejste na tohle připravený, tak radši zůstaňte doma a poslouchejte Britney Spears :-). Už zhruba vím kam se to bude hudebně ubírat, ale to si nechám pro sebe. Tentokrát budu klasicky mixovat, takže to vidim na mix mých oblíbených tracku a mé současné produkce. Doufam že to idi ocení.


Partneři Red Bull Red Bull Radio 1 Heineken Radio 1 Heineken Radio 1 Heineken

RYCHÝ KONTAKT
JAKUBSKÁ 2, PRAHA 1

tel. 222316328

BAR OPEN

  1. po-čt / mo-thu
    12 - 03
  2. pátek / friday
    12 - 04
  3. sobota / saturday
    16 - 04

UNDERGROUND CONCERTS

start 20.00
Develop by PIXOLO