SAVAGE REPUBLIC V CHATEAU ROUGE 29.01. 20:30h.
Savage Republic, art-punkoví veteráni z Los Angeles, se vrátili ze zapomnění se vší parádou. Do Chateau Rouge v Praze přijedou se skvělým novým repertoárem z prvního studiového alba po 18-ti letech, nazvaném 1938, následovaném působivým EP Siam vydaném u Neurot Records.
Během 80. let byli Savage Republic undergroundovým fenoménem, hrajícím velmi neortodoxní představení ve vzdálených pouštních lokacích, opuštěných továrnách, parkovištích a špinavých barech po celých Státech a Evropě s takovými hvězdami jako Einsturzende Neubauten, Minuteman, Sonic Youth a Live Skull, stejně jako na hardcore-punkových akcích s kapelami jako Bad Religion, Angry Samoans a Final Conflict. Jsou známí svými podivně znějícími kytarami, domorodým bubnováním, hlučnými vokály, metalovými rekvizitami (typicky 55-ti galonový sud na naftu a nástroje sesbírané v kontejnerech a na skládkách) a melodiemi kombinujícími Morriconeho s Dickem Dalem, jejich představení bývala rituální a případně zahrnovala i ohňovou show a výbušniny.
Od překvapivě agresivního alba „Tragic Figures“ z roku 1982 až po divoce rozmanité experimentování na posledním studiovém albu „Customs“, nahraném během turné v Řecku v roce 1988, Savage Republic tvořili hudbu, která jako by pocházela z nějaké daleké nezmapované země. Z místa, kde se střídá drsnost s krásou a kde se prvky z partitur Mikise Theodorakise sráží s tribalním punkem a podivným středomořským folk-popem. Skřípavě eklektičtí Savage Republic často zněli od jednoho alba k druhému jako kompletně odlišná kapela – a někdy i na píseň od písně na jediném albu. Jejich hudba byla zabalena do působivých osobitých lepenkových obalů, ručně potištěných renomovaným grafikem, tiskařem a objevitelem kapely Brucem Licherem. Vydali dokonce i vlastní poštovní známky. V roce 1989 se odmlčeli, aby sledovali jiné cíle. Když se dali opět dohromady v roce 2002 kvůli krátkému americkému turné na podporu speciální reedice jejich pěti studiových alb u Mobilization records, několik členů začalo uvažovat o vydání nových songů a kapela se v roce 2005 oficiálně vrátila na scénu.
V současném složení tvoří kapelu Thom Fuhrmann, Ethan Port a Greg Grunke spolu s britským punk-rockovým veteránem Val Hallerem, který spolupracoval i s Wayne County & The Electric Chairs, Flying Lizards, Lords of the New Church a X-Ray Spex, a s proslulým bubeníkem a perkusionistou Alanem Waddingtonem, který pomáhal The Unforgiven stejně jako Willie Nirlsonovi a Gwen Stefanni. Na albu spolupracovali také multiinstrumentalistka Tara-T. Tavi, klasická houslistka Julia Zucker a bubeník Bryan Taylor. Pokračujíc ve své tradici excelentní grafiky, je album ukryto v trojobalu navrženém Ramonou Clarke-Fuhrmann. Aby zůstali věrni svým kořenům, Savage Republic rozšířili svůj jedinečný arabsko-folk-soundtrackový zvuk na muzikální hybrid, který je zároveň současný i nadčasový. Charakteristické metalové perkuse a kytarové rify jsou doplněné přízračnými ambientními motivy, navozujícími exotickou, snovou a zlověstnou atmosféru.
support:
The Ritchie Success
+ DJ K-Gone
chateaurouge.cz
myspace.com/savagerepublic
myspace.com/praguepanika
SAVAGE REPUBLIC (usa): Live at CHATEAU ROUGE, 29.01.
Los Angeles art-punk pioneers Savage Republic have come roaring out of osbcurity with "1938", their first full-length album of new material in 18 years, hot on the heels of this spring's powerful "Siam" EP, both on Neurot Records.
Throughout the 80's SR was a deep-underground phenomenon, playing highly unorthodox shows in remote desert locations, abandoned factories, skid-row parking lots and grimy bars across the U.S. and Europe with such luminaries as Einsturzende Neubaten, Minutemen, Sonic Youth and Live Skull as well as hardcore-punk slugfests with the likes of Bad Religion, Angry Samoans and Final Conflict. Known for their oddly-tuned guitars, tribal beats, shouted vocals, metal percussion (typically 55 gallon oil drums and items gleaned from dumpsters and junkyards), and Morricone-meets-Dick Dale melodies, their performances were at times ritualistic and occasionally involved fire and explosives. Beginning with the arrestingly aggro 'Tragic Figures" in 1982 on through the wildly diverse experimentations of their final studio album "Customs", recorded while on tour in Greece in 1988, SR produced music that seemed to come from some distant uncharted region. A land at turns harsh and beautiful where elements of Mikis Theodorakis' film scores smashed into 60's psych, tribal punk and oddball Mediterranean folk-pop. Jarringly eclectic, they often sounded like a completely different band from album to album--at times from song to song on the same album. The music was packaged in beautifully distinctive chipboard covers hand printed by noted graphic artist, letterpress printer and band founder Bruce Licher. They even issued their own postage stamps. Then in 1989 everything went quiet as the republic scattered to pursue other interests. After reuniting in 2002 for a brief U.S. tour supporting the boxed-set reissue of their five studio albums by Mobilization Records, several of the members began sharing ideas for new songs, reviving the band officially in 2005.
In their current incarnation Savage Republic core members Thom Fuhrmann, Ethan Port and Greg Grunke are joined by UK punk-rock veteran Val Haller whose resume includes stints with Wayne County & The Electric Chairs, Flying Lizards, Lords of The New Church and X-Ray Spex, and noted drummer and percussionist Alan Waddington, known for his tenure with The Unforgiven as well as live and studio work with everyone from Willie Nelson to Gwen Stefani. The album also features contributions by guest artists including multi-instrumentalist Tara T. Tavi, classical violinist Julia Zuker and drummer Bryan Taylor. In keeping with their tradition of graphic excellence, the album is packaged in a tri-fold cover designed by and featuring the photography of Ramona Clarke-Fuhrmann. While staying true to their roots, SR have updated and expanded their singular Arabic-surf-soundtrack-folk-noise blend into a musical hybrid both contemporary and timeless. Trademark scrap-metal percussion and layers of guitar drone are now joined by spooky ambient textures evoking sonic landscapes exotic, dreamy and sinister.
Support band:
THE RITCHIE SUCCESS (cz)
Based on a series of treaties: the Treaty of Paris, which set up the European Coal and Steel Community (ECSC) in 1951; the Treaties of Rome, which set up the European Economic Community (EEC) and the European Atomic Energy Community (Euratom) in 1957; the Single European Act in 1986; the Treaty on band policies (Maastricht) in 1992; the Treaty of Smichov in 1997; and the Gig of Nice in 2001; note - a new draft Constitutional Treaty, signed on 29 October 2004 in Rome, gave members two years for ratification either by parliamentary vote or post rehearsal referendum before it was scheduled to take effect on 1 November 2006; defeat in French and Dutch clubs in May-June 2005 caused a suspension of the ratification proces. Soon afterward the official title was renamed hereafter as The Ritchie Success.
Support DJ:
DJ K-Gone
myspace.com/praguepanika
myspace.com/savagerepublic
myspace.com/ritchiesuccess